Experimentul bezelelor

Experimentul bezelelor (The Marshmallow Experiment) a fost conceput de psihologul american Walter Mischel, in anii ’60-’70, pe cand era profesor la Universitatea Stanford. bezeleWalter Mischel a testat capacitatea unor prescolari (cu varsta medie de 4 ani si jumatate) de a rezista tentatiei de a manca o bezea timp de 15 minute, pentru a obtine in plus inca o bezea. Un copil din trei a reusit sa reziste si sa astepte timpul stabilit pentru a obtine a doua bezea. Iata un experiment realizat dupa acest model din anii ’60:

Dupa 10-15 ani, psihologul si-a cautat subiectii pentru a vedea cum se descurca in viata personala, sociala si profesionala. Cei care reusisera sa reziste tentatiei aveau semnificativ mai mult succes in toate domeniile vietii lor decat ceilalti. Se pare ca un element-cheie in a obtine succes este capacitatea de autocontrol care are la baza asteptarea pentru o recompensa intarziata.

Iata o prezentare succinta a experimentului si o sugestie despre cum sa folosim rezultatele sale in schimbarea tehnicilor de educatie!

Experimentul a fost preluat si repetat de nenumarate ori pe subiecti de diferite varste. Rezultatele au fost mereu concordante cu cele ale primelor experimente. Iata un alt exemplu:

In privinta abordarii unor noi metode in educarea copiilor, putem da exemplu faptul ca s-a demonstrat in experimente ulterioare ca oamenii au performante mai bune sau mai slabe la aceasta sarcina in functie de circumstante. De pilda, intr-unul dintre experimentele lui Walter Mischel, copiii au fost incurajati sa se gandeasca la bezele ca la niste „nori albi si pufosi” sau ca la niste bezele „delicioase”. In primul caz, ei puteau sa astepte mai mult pentru a doua bezea decat in ultimul caz.

Cum sa rezistam ispitelor alimentare? Cum dobandim autocontrolul? Iata un exercitiu sugerat in cartea „Strategii de suport pentru o alimentatie sanatoasa la adolescenti”.

Antrenarea „muschiului” de autocontrol

Cercetatorii au demonstrat in experimente cu tineri (studenti) ca supresia este dificil de mentinut in timp, pentru ca duce la un consum mare de energie. Cu toate acestea, supresia este mai usoara daca ne antrenam muschiul de autocontrol care ne ajuta sa inhibam pornirile si impulsurile nedorite. Acest training este usor: trebuie doar sa te implici in ceva care nu iti place foarte multe pentru cateva minute, doar cateva minute zilnic pentru cateva saptamani. De ce este acest exercitiu simplu atat de eficient?

Ideea din spatele acestui training este ca antrenarea repetata a vointei este aceea ca te obisnuiesti sa faci lucruri care nu sunt rezultatul pornirilor tale initiale sau al dorintelor tale. Prin acest exercitiu, inveti sa rezisti tentatiilor alternative si sa continui sa faci lucruri pe care doreai cel mai mult sa le faci. De exemplu, dac a cineva nu face curat cu placere in camera sa, va fi ajutat daca isi ia cateva minute pe zi sa face ordine. Astfel, activitatea de a face ordine devine un fel de obicei care nu necesita multa energie si alte dorinte devin mai putin urgente.

Important este ca antrenamentul muschiului de autocontrol intr-un domeniu (de exemplu, a face curat) se transfera in alte domenii comportamentale. Prin urmare, daca M. pune masa pentru cina in fiecare seara (ceva ce nu ii palce sa faca) pentru cateva saptamani la rand, in loc sa stea la televizor pana la cina, exista mai multe sanse ca el sa devina mai eficient in abilitatea de a rezista tentatiei de a manca bomboane in timp ce se uita la televizor.

Iata un reportaj realizat despre experimentul bezelelor si despre importanta rezultatelor lui.

PSIHOLOGIE.RO va recomanda:

mediu_1035Cartea „Strategii de suport pentru o alimentatie sanatoasa la adolescenti” este rezultatul studiilor realizate in perioada 2009-2012 de peste 50 de cercetatori din Olanda, Danemarca, Germania, Belgia, Finlanda, Marea Britanie, Polonia, Portugalia si Romania. S-a urmarit obtinerea unor strategii de suport pentru adolescenti (10-17 ani), care sa poata fi implementate in sistemul educational, pentru a-i sprijini pe tineri sa adopte un comportament alimentar sanatos si sa capete abilitatile necesare de autocontrol atat de necesare in orice aspect al vietii.

Cartea este utila parintilor, consilierilor scolari, psihologilor, medicilor, dar si adolescentilor, oferindu-le metode practice si foarte utile in confruntarea cu ispitele alimentare si in obtinerea sau dezvoltarea capacitatii de autocontrol. Comportamentul alimentar ne influenteaza toate aspectele vietii – imaginea de sine, stima de sine, relationarea cu prietenii, adaptarea sociala, afirmarea profesionala etc. De aceea, e necesar sa avem abilitatile necesare pentru a ne mentine sanatosi!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pentru a putea trimite comentariul, va rugam sa completati operatia matematica de mai jos (filtru de spam). *