Familia este un grup, este primul grup pe care il intalnim, ulterior intalnim tot felul de grupuri cu diferite scopuri, norme, organizari. Intre acest grup initial, cel familial, si toate celelalte grupuri exista o conexiune stransa. Odata cu Bleger si Pichon-Riviere aceasta perspectiva a patruns in psihologie constitutind o teorie a legaturilor (Pichon 1971). Consilierul familial este acel specialist care intelege o situatie a unei persoane sau o situatie a unui grup institutional sau organizational din perspectiva primului grup – grupul familial.
Inafara de a intelege, consilierul familial analitic are capacitatea de a lucra cu acest grup, de a propune interventii, de a consilia manageri, educatori, etc.
Consilier familial poate sa fie profesorul care intelege dinamica ce a condus ca un elev sa chiuleasca. Consilier familial poate sa fie managerul care intelege tensiunile din grup. Consilier familial este medicul care poate sa inteleaga pacientul si nevoile lui psihologice. Ce au comun toate aceste situatii? Mereu exista un grup care are structura unei familii si mereu exista o familie de referinta. Si mai exista ceva comun – legaturile. In fiecare caz avem de-a face cu legaturi de grup si legaturi de familie. Poate ca cel mai evident exemplu este cel al profesorului – el are de-a face cu un grup – clasa la care preda. Acest grup are o dinamica a lui, este posibil sa se desfasoare cumva. De asemenea, fiecare elev din grup, aduce cu el grupul familial din care provine. Prins intre aceste doua componente, elevul se poate adapta, integra, obtine rezultate. Pe de alta parte, el poate sa reactioneze prin simptome care intra in contradictie cu adaptarea sociala, la grup, la scoala, la familie, etc. Aceste nuclee pot sa conduca la succesul unui copil sau la esecul lui. Si intr-un caz si in celalalt, toata lumea este implicata.
Tendinta de a corecta aceste lucruri, de a face ca elevul sa aiba rezultate bune la scoala, sa aiba un comportament civilizat, sa aiba un comportament adaptat este fireasca si caracterizeaza un profesor implicat in actul didactic. In absenta acestor componente de grup institutional (clasa de elevi) si de grup familial (legaturile copilului cu familia sa) nu se poate vorbi decat despre o intuitie deosebita a elevului care se prinde de ceea ce se intampla si incearca sa dea rezultatele scontante. De asemenea, profesorul nu are decat propria intuitie sa se implice in situatie. Consilierul familial scolar este cel care reuseste sa vada ceea ce se intampla si sa actioneze astfel incat lucrurile sa functioneze sau sa ia deciziile corecte.
Managerul sau psihologul organizational este pus in situatia de a lucra cu persoane care sunt si in grup si in afara lui. El se loveste de situatii tensionate, conflicte, neputinte, absenta rentabilitatii. Atunci simte ca are de facut ceva. Dar si atunci resimte o presiune venita din mai multe directii – din partea autoritatii care doreste rezultate, din partea grupului de colegi si a fiecarui coleg, de asemenea acesti angajati nu se rezuma doar la grup ca atare, ci si la ceea ce simte fiecare din ei, la istoria lor si prin extensie, la ceea ce a fost in viata lor. Managerul este pus in situatia de a auzi grupul si nu pe fiecare. Cum reuseste sa auda? Aceasta este intrebarea la care consilierul familial organizational poate sa aiba contributia lui.
Terapeutul sau analistul familial este cel care se intalneste cu o familie intr-un cadru determinat si specific, unic – in cabinet, in anumite limite de timp. Consilierul familial este cel care se intalneste cu situatii pozitive sau negative in realitatea sociala. La locul de munca, la scoala, cu pacientul, clientul, etc. Consilierul familial este un insotitor al vietii de zi cu zi si care vede grupurile in scopurile lor. Terapeutul creeaza grupul care exista deja ipotetic. Consilierul intalneste un grup ce face ceva, care e deja creat si, de obicei, intervine atunci cand e ceva ce anunta nevoia de interventie.
Metoda de baza este ”ascultarea” grupului, modul in care reusesti sa asculti grupul si sa permiti acestuia sa existe intr-un mod benefic pentru fiecare persoana. Atunci cand intr-un grup apare o problema a unui membru, aceasta are doua dimensiuni – una legata de individual, de ceva specific persoanei respective, si una legata de dinamica grupului, ca si cum grupul ar utiliza o portavoce a unei persoane care ar spune o nevoie a ei, o nevoie de grup. Asa functioneaza o familie, asa functioneaza o clasa de scoala, asa functioneaza un grup organizational.
Pentru ca un consilier familial sa poata auzi un grup este necesar ca mai intai sa aiba capacitatea de a se auzi pe sine, sa auda inconstientul sau, sa auda nevoile sale, sa auda ceea ce este in el. Poti sa auzi legaturile intr-un grup in masura in care auzi inconstientul tau. Aceasta este partea de psihanaliza care este vitala in formarea consilierului. De aici si denumirea metodei – terapie familiala psihanalitica.
Claudiu Ganciu este psihoterapeut. Pentru informatii si inscrieri in terapie familiala analitica si cursul de formare al consilierilor familiali analitici, ii puteti scrie la e-mail: cpap.claudiu@gmail.com. Detalii despre un astfel de curs puteti citi la sectiunea de “Formari” a site-ului. Alte informatii despre Claudiu, aflati din interviul acordat Psihologie.ro, la sectiunea “Profil de psiholog”.