In romanul latin, pastrat integral, intitulat „Magarul de Aur” sau „Metamofoze”, de Lucius Apuleius, scris dupa anul 125 d.Hr., se gaseste legenda lui Psyche (in greaca, Suflet) si a lui Amor. Numai o frumusete uluitoare putea sa-i fure inima zeului Iubirii. Iar faptul ca insisi zeii au „adoptat-o” si au facut-o zeita, vadeste speranta omului ca sufletul sau este nemuritor si ca exista viata inainte de nastere si dupa moartea fizica a corpului.
Asa incepe aventura noastra in a o descoperi pe Psyche. Adica, de a ne gasi forme de terapie a sufletului prin cultura, prin ceea ce literatura, muzica, pictura, filmul, moda, sculptura, arhitectura, fotografia etc. spun despre noi insine. Sa ne uitam in oglinda actelor noastre culturale si sa ne dezvaluim pe noi, autentici, dezbarati de trup si de grijile corporale, pentru a acorda atentie Sufletului, lui Psyche, frumusetii pure si perfecte, nemuritoare!
In romanul „Magarul de Aur”, Apuleius ne dezvaluie credinta oamenilor din acele vremuri despre vis:
„Ai curaj, draga mea stapana, si nu te speria de inselatoarele aratari ale unui vis, fiindca, in afara de faptul ca aparitiile din timpul somnului de peste zi sunt privite ca mincinoase, apoi chiar si vedeniile visurilor de noapte prevestesc de cele mai multe ori intamplari cu totul contrarii. Astfel, a plange, a fi batut, si uneori a fi omorat sunt o prevestire de castig si de izbanda fericita, pe cand, dimpotriva, a rade, a-ti indopa stomacul cu tot felul de lucruri dulci ca mierea, sau a gusta placerile iubirii sunt semne ca vei fi incercat de vreun necaz, de vreo boala sau de alte neplaceri.” (trad. I. Teodorescu, ed. Leda, 2005)
Recunoasteti cumva vreun principiu freudian in privinta viselor in acest paragraf? Ce se intampla in vis nu e adliteram ceea ce transmite el; visele ascund niste mesaje ce asteapta sa fie decodate; visele pot fi amagitoare; visele pot fi doar dorinte. Mesajele trebuie interpretate si trebuie sa tinem cont de faptul ca psihicul nostru inverseaza adesea sensurile. Aducand visele in terapie, Sigmund Freud doar le-a recunoscut si subliniat importanta in viata psihica a individului.
In tablitele cuneiforme, descoperite in siturile arheologice din Orientul Apropiat in ultima suta de ani, tablite ce dateaza chiar si din anii 3000 i.Hr., s-au gasit unele care contin liste lungi de obiecte si fiinte ce pot aparea in vis si alaturi semnificatia lor. Acest fapt dovedeste inca o data, daca mai era nevoie, fascinatia imemoriala a omului in legatura cu visele. Sufletul isi ascunde in ele cele mai ascunse sensuri si mesaje. Si astazi se publica numeroase carti care contin tehnici de a descifra visuri si liste intregi de semnificatii pentru ceea ce visam. Iata o “Enciclopedie” a visului contemporana:
De mii si mii de ani, ne intrebam, semnificam, insa se pare ca misterul persista. „Atractia visului” este la fel de puternica!
Kelly Bulkeley este specialist american in studii de Psihologie si Religie. A scris numeroase carti care pe langa faptul ca dezvolta tehnica interpetarii viselor, au meritul de a fi pus sub lupa istoricul preocuparii oamenilor (in baza documentelor istorice descoperite) in legatura cu visele. Inca din vremea Mesopotamiei, a vechilor greci, a popoarelor care au trait cu mii de ani inainte de Hristos, visele au constituit o preocupare constanta, adesea integrata in ritualurile religioase. In video-ul de mai jos expune cateva idei despre rolul viselor in viata noastra! Carti scrise de Kelly Bulkeley pe acest subiect se gasesc pe amazon.com.
Tehnica de dezvoltare personala: Tineti un jurnal al viselor (scrieti sau desenati orice va amintiti dintr-un vis). Incercati si interpetari (orice va trece prin minte). Dupa un timp, o sa reusiti sa decodati aceste mesaje ca si cand ati fi facut asta dintotdeauna. Astfel, veti gasi una dintre cheile unice catre Sufletul dvs. Succes!