Amalia Gabor este profesor psihopedagog la Liceul Teoretic Iris Timisoara, unde desfasoara activitati de Terapia tulburarilor de limbaj (Logopedie). Amalia Gabor este si psihoterapeut in formare, specializarea de baza fiind analiza tranzactionala. In acest interviu, ne-a vorbit, printre altele, despre ce inseamna sa alegi logopedia ca domeniu de activitate, despre importanta psihologului in societate si despre activitatile si specificul Asociatei Romane de Analiza Tranzactionala.
In primul rand, am sa va rog sa prezentati unde lucrati acum, ce colaborari aveti si ce experiente profesionale au fost semnificative pentru dvs. in trecut.
Inca de la terminarea facultatii lucrez ca profesor psihopedagog in cadrul Liceului Teoretic Iris Timisoara, iar in prezent desfasor activitati de Terapia tulburarilor de limbaj (Logopedie). Aplic logopedia si in practica privata atat pentru copii, cat si pentru adulti. Sunt psihoterapeut in formare, iar Analiza Tranzactionala este formarea mea de baza.
O experienta profesionala semnificativa este cea de organizator local (incepand cu ianuarie 2008) al trainingurilor de Analiza Tranzactionala (AT) desfasurate in Timisoara.
In anul 2008 am facut parte din echipa de organizare a Conferintei Nationale de Analiza Tranzactionala 2008 ce a avut loc la Timisoara. Am coordonat mai multe domenii (activitatea de traducere, grupul voluntarilor, activatea de promovare on line a Conferintei etc.) si totodata am sustinut si doua traininguri.
Dintre colaborarile mele, amintesc participarea ca trainer la proiectul „Viziuni don-quiotesti” al Asociatiei „Camarila culturala”, unde am avut doua seminarii pe tema simtului tactil si a rolului sau in viata cotidiana.
De asemenea, in august 2008 am fost invitata in calitate de coach la Alpha Leadeship BootCamp, o tabara pentru dezvoltarea leaderilor de maine. Aceasta tabara de dezvoltare personala se adreseaza tinerilor cu varsta intre 18-24 ani si este organizata de mai multi ani de Andy Szekely si Dan Luca (www.andyszekely.ro), fiind singura tabara de dezvoltare personala pentru tineri care se adreseaza in egala masura fizicului, intelectului, sufletului si partii spirituale a participantilor.
Impreuna cu Clinica „TerapiaM” din Bucuresti am urmarit organizarea unui workshop pe tema „Relatia de cuplu din perspectiva Analizei Tranzactionale”. Acest proiect care nu s-a concretizat inca.
Va rog sa faceti o scurta prezentare a formarilor dvs. profesionale.
Am absolvit Facultatea de Psihologie din cadrul Universitatii de Vest Timisoara in anul 1997. In anul 2000 am inceput formarea in Analiza Tranzactionala, iar in prezent am contract de supervizare cu Dave Spenceley, fiind interesata de certificarea ca Analist Tranzactional in domeniul psihoterapiei. Am participat si la cursuri de formare in Analiza Existentiala si Logoterapie.
Am absolvit trainingurile „Management de proiect” si „Training of trainers”, ambele desfasurate prin intermediul Asociatiei pentru Promovarea Femeii din Romania si recunoscute de Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii.
Detin atestat de libera practica eliberat de Colegiul Psihologilor in calitate de Psiholog scolar specialist (specializarea Psihopedagogie Speciala) si Psiholog practicant in Psihologie Clinica – interventii specifice pentru persoane cu nevoi speciale.
Aveti o formare in Analiza Tranzactionala. De ce ati ales tocmai aceasta orientare terapeutica?
Foarte mult m-a atras faptul ca autonomia este idealul Analizei Tranzactionale, ideal sugerat chiar de Eric Berne, creatorul AT. Totodata mi se pare semnificativ faptul ca Analiza Tranzactionala este o metoda contractuala. Indiferent de domeniul in care este aplicata aceasta metoda, practicianul AT si clientul relationeaza de pe pozitii egale, fiecare asumandu-si responsabilitatea pentru atingerea schimbarilor pe care le doreste clientul. Contractul stabileste responsabilitatea fiecarei parti implicate. Analiza Tranzactionala este bazata pe stabilirea unui contract mutual, stabilindu-se un angajament de a efectua o schimbare. Practicienii AT vad oamenii ca fiind capabili sa decida ceea ce doresc pentru viata lor.
Organizati traininguri in Analiza Tranzactionala. Cei care participa sunt doar psihologi interesati de Analiza Tranzactionala sau sunt si de alte formari? In aceasta ordine de idei, ce parere aveti de tendinta actuala a psihologilor de a se indrepta spre terapia integrativa?
Sunt organizatorul local al workshopurilor de Analiza Tranzactionala desfasurate la Timisoara, in aceasta calitate ocupandu-ma de tot ceea ce tine de logistica si buna desfasurare a unui workshop.
La trainingurile de Analiza Tranzactionala participa persoane cu pregatire profesionala variata: psihologi, medici, profesori, ingineri, specialisti in resurse umane, studenti etc. Cei interesati de Analiza Tranzactionala pot participa la traininguri fie numai pentru dezvoltarea personala sau pentru a se certifica ca Analisti Tranzactionali intr-unul din cele 4 domenii specifice: psihoterapie, organizational, educational, consiliere. Dintre cursantii ce doresc sa se formeze ca psihoterapeuti in Analiza Tranzactionala, o parte din ei au formari si in alte tipuri de psihoterapie.
Este oarecum de inteles tendinta actuala a psihologilor de a se indrepta spre terapia integrativa daca luam in considerare multitudinea de modalitati psihoterapeutice aparute de-a lungul timpului. Fiecare client este o persoana unica, iar psihoterapeutul trebuie sa gaseasca pentru fiecare persoana cu care lucreaza secventa potrivita de procedee si tehnici acordate cu nevoile specifice ale clientului sau. In felul acesta este evitata greseala de a potrivi clientul la un model terapeutic sau altul. In fapt, tehnicile psihoterapeutice trebuie adaptate la fiecare client in parte, care este privit in ansamblul lui ca fiinta unitara si luand in considerare si influentele sistemice venite din partea mediul socio-cultural al terapeutului si al clientului, deopotriva.
Ce teme abordati in cadrul cursurilor la care sunteti trainer? (dati-ne cateva exemple de tematici si probleme abordate)
In ultimii ani am avut ocazia sa sustin cateva traininguri in care am folosit conceptele si tehnicile Analizei Tranzactionale. Printre tematicile abordate se numara: relatia de cuplu si relatia simbiotica intelese din perspectiva Analizei Tranzactionale, sistemul racket, sistemul autonomiei, stroke-urile, canalele de comunicare ca si mijloace de facilitare a dialogului intre indivizi cu adaptari de personalitate diferite etc.
Spuneti-ne ce aveti programat pentru acest an din punct de vedere al trainingurilor sustinute de dvs.
Doresc sa continui experienta de trainer in cadrul Conferintei Nationale de Analiza Tranzactionala. In momentul de fata nu a fost stabilita inca tematica pentru Conferinta Nationala din acest an.
Voi continua si anul acesta colaborarea cu Andy Szekely in cadrul Boot Camp-ului Alpha Leadership. De data aceasta voi avea o calitate dubla: de Project manager si de coach. Cu aceasta ocazie, vreau sa sustin o prezentare despre cum putem sa ne dam jos „mastile” si sa fim mai autentici, stiut fiind ca in comunicarea cu ceilalti „o masca invita o alta masca”, iar relatiile au cu adevarat valoare doar atunci cand o persoana isi poate exprima deschis in prezenta celuilalt inclusiv punctele sensibile si vulnerabilitatile.
Vorbiti-ne despre importanta perfectionarii profesionale a psihologilor. Ce au de castigat in urma formarilor profesionale?
In urma absolvirii cursurilor universitare obtii indeosebi un fundament teoretic si faci primii pasi in intelegerea diferitelor domenii de aplicare a psihologiei. Ulterior, in functie de locul de munca ales, ajungi sa te specializezi intr-o directie sau alta si sa aprofundezi cu precadere aspectele practice. Aici apare pentru prima data necesitatea perfectionarii profesionale.
In acelasi timp, trebuie sa tinem seama de specificul perioadei in care traim, o epoca a vitezei, inclusiv la nivelul aparitiei informatiilor. De la an la an apar instrumente si metode noi, formarile deja existente se imbogatesc cu concepte si procedee noi. Un psiholog care doreste sa fie un bun specialist are nevoie sa fie la curent cu ceea ce este nou in profesia lui, sa isi mentina treaza curiozitatea si sa participe la diverse formari si evenimente profesionale.
Sunteti membra a Asociatiei de Analiza Tranzactionala. Vorbiti-ne un pic de activitatea acestei asociatii (cum se pot face formari, cine poate face aceste formari, care sunt conditiile de participare la formari etc.)?
Asociatia Romana de Analiza Tranzactionala (www.arat.ro) a fost infiintata in Timisoara, in noiembrie 2000, si in prezent are doua fililale, in Bucuresti si in Timisoara.
Asociatia Romana de Analiza Tranzactionala (ARAT) este afiliata la Federatia Romana de Psihoterapie din 2005, este certificata sa desfasoare training recunoscut de FRP si este recunoscuta si acreditata de Colegiul Psihologilor din Romania. Formarea in Analiza Tranzactionala se realizeaza in cadrul celor doua grupuri de training – din Timisoara si din Bucuresti.
Asa cum spus si mai inainte, oricine poate sa participe la workshopurile de Analiza Tranzactionala. Ele se adreseaza: studentilor din domeniul stiintelor sociale, psihiatrilor, psihologilor, psihoterapeutilor, consilierilor, consilierilor educationali, consultantilor organizationali, altor profesionisti interesati de optimizarea abilitatilor de interrelationare si tuturor persoanelor preocupate de dezvoltarea lor personala.
Nu exista conditii de participare la un workshop AT. Doar in cazul persoanelor ce doresc sa se formeze ca psihoterapeuti exista o serie de cerinte specifice privind formarea profesionala care sunt stabilite de Colegiul Psihologilor.
Aveti experienta ca logoped. Ce inseamna pentru un psiholog sa fie logoped? Care este specificul muncii de logoped?
Logopedul este specializat in diagnosticul si terapia tulburarilor de vorbire si utilizeaza seturi de exercitii de vorbire pentru a reduce aceasta dizabilitate, dar ofera si consiliere si suport atat pacientului, cat si familiei sale.
Tulburarile de limbaj se intalnesc frecvent la varsta prescolara si scolara, precum dislalia, alalia, balbismul si logonevroza, tulburarile de scris-citit (dislexia, disgrafia), rinolaliile, tahilaliile si bradilaliile etc.; ele se intalnesc si la varsta adulta, in urma unor atacuri vasculare cerebrale putand aparea cazuri de afazie senzoriala sau afazie motorie.
Vorbiti-ne despre domeniul logopediei in Romania. Cu ce probleme se confrunta? Ce se poate face dupa parerea dvs. pentru a exista mai multi specialisti logopezi? De ce credeti ca atat de putini pedagogi, psihologi aleg sa fie logopezi? Ce abilitati trebuie sa ai ca logoped?
In perioada comunista au incetat sa existe facultatile de psihologie si, in consecinta, a scazut numarul specialistilor cu o pregatire adecvata in domeniul terapiei tulburarilor de limbaj. O data cu reinfiintarea facultatilor de profil, aceasta problema a inceput sa fie solutionata. In prezent, in cadrul studiilor universitare, logopedia este abordata dintr-o perspectiva mult prea teoretica si nu se acorda atentie suficienta aplicatiilor practice. Voluntariatul la cabinetele logopedice ar putea fi o solutie pentru acest aspect.
Literatura de specialitate in limba romana este insuficienta, iar cea existenta este invechita, majoritatea cartilor de logopedie fiind aparute in anii ’70-’80.
Activitatile de logopedie se desfasoara indeosebi in institutii ale invatamantului de masa si din invatamantul special. Dupa cum se cunoaste, in domeniul educatiei, salariile sunt mici, iar aspectul financiar poate fi un motiv pentru multi absolventi de Psihologie, Psihopedagogie, Pedagogie sa nu aleaga o cariera de logoped si sa se indrepte spre alte domenii.
Dupa parerea mea, ca logoped ai nevoie de urmatoarele abilitati:
- Sa iubesti copiii si sa iti placa sa lucrezi cu ei
- Sa fii capabil sa inveti de la copii
- Sa stii sa adaptezi in fiecare moment al terapiei logopedice procedurile si instrumentele recuperatorii la caracteristicile individuale ale fiecarui copil cu care lucrezi
- Rabdare, Creativitate, Spontaneitate
Ce le-ati spune parintilor care au copii cu probleme de limbaj? Cand ar trebui sa apeleze la un psiholog, cand la un logoped?
Atunci cand copilul are probleme de limbaj, parintii trebuie manifeste intelegere si rabdare fata de dificultatile intampinate de copil, evitand sa puna prea multa presiune asupra lui pentru a se corecta mai repede decat ii este posibil.
Totodata, parintii trebuie sa colaboreze cu logopedul pentru ca rezultatele terapiei sa fie rapide si evidente, pentru a oferi continuitate activitatilor de la cabinet (ceea ce se lucreaza in cabinetul de logopedie trebuie repetat si acasa).
Sunt situatii in care tulburarile de limbaj au o cauza preponderent psihologica (ex: balbaiala, mutismul electiv, mutismul reactiv etc.).
In aceste cazuri poate fi necesar ca parintii sa apeleze la un psiholog pentru intarirea increderii in sine a copilului, scaderea anxietatii si a labilitatii afective, cresterea capacitatii de adaptare a copilului la cerintele unui mediu nou etc. Uneori, alaturi de consilierea psihologica a copilului, este necesara si interventia psihologica asupra mediului in care traieste copilul, in cazul unui mediu violent, cu relatii conflictuale intre parinti, cerinte exagerate ale parintilor in legatura cu rezultatele scolare ale copilului etc. In aceste cazuri poate fi nevoie ca parintii sa participe la sedinte de consiliere sau psihoterapie individuala sau de familie.
Care este, in opinia dvs, rolul esential al psihologului in societate?
Consider ca un rol al psihologului este cel prevenire si educatie – de a contribui la intelegerea tot mai profunda a laturii sufletesti si spirituale a omului, astfel incat persoanele sa nu mai fie vazute si tratate ca niste roboti ce au sarcina de a produce niste bunuri de consum sau slujbasi ce asigura niste servicii.
Dezvoltarea unor relatii bazate pe respect, incredere, demnitate umana poate duce la prevenirea unor cazuri de disfunctionalitate la nivel individual si colectiv (de exemplu: violenta, sinucideri, abuz, discriminare pe diverse criterii etc.).
Psihologul mai are si un rol terapeutic, de interventie, in cazul in care aceste disfunctionalitati se manifesta deja. Persoanele care au fost victimele unor relatii abuzive de un fel sau altul, care trec printr-o perioada dificila in viata etc. pot apela la apela la serviciile unui psiholog.
De asemenea si persoanele interesate de dezvoltare personala, care doresc sa aibe o viata mai buna, mai frumoasa, sa aibe mai mult succes pot beneficia de sprijinul specializat al psihologului.
0 thoughts on “Analiza Tranzactionala, bazata pe un contract intre client si terapeut”