Vanzarea de bunuri si servicii pe Internet nu mai este de ceva vreme ceva neobisnuit. De fapt, vanzarile online au explodat. Chiar zilele trecute mi-am cumparat de pe Internet… un microfon. Am cautat pe Google ce modele sunt mai bune, am intrat pe un site mare unde am avut posibilitatea sa le compar, apoi mi-am ales modelul. Insa am dat click direct pe „cumpara acum”? Nicidecum. Cand vine vorba de dat bani, comportamentul meu este acelasi cu al restului lumii care cumpara de pe net.
Am intrat pe YouTube pentru a vedea review-uri video ale acelui produs, review-uri care m-au convins ca e ceea ce am nevoie. Apoi am revenit pe Google pentru a cauta site-uri care le vand, gasind vreo 6 sau 7. L-am ales pe cel mai ieftin, avand grija sa nu cumpar de pe vreun site dubios, care nu ofera garantie sau factura.
Ultimul pas a fost acela de a suna pentru a plasa comanda, pentru a ma asigura de unele detalii ale expeditiei si de existenta facturii. Fiind un site de care nu auzisem pana atunci, am vrut sa aud o voce umana care sa imi ofere un plus de siguranta.
Morala micii mele povestioare? Exista o intreaga psihologie a consumatorului online, atunci cand acesta vrea sa cumpere ceva de pe Internet. Iar cea mai mare problema pentru „comerciantii electronici” este, de departe, lipsa increderii. Mai ales daca ai un domeniu no-name, consumatorul este reticent. In fond, tepe pe Internet se dau si astazi.
Asadar, pe langa web design-ul site-ului, pe langa stabilirea preturilor, pe langa grija pentru stocuri, mai ai o responsabilitate: aceea de a-ti face cientul sa aiba incredere in tine. Pentru asta trebuie sa sapi adanc in mintea lui, sa aduni date, apoi sa le prelucrezi si sa vii cu un set de idei pe care sa le implementezi pe site si care sa iti sporeasca vanzarile.
Stiai ca cei de la Amazon au in fiecare zi cateva zeci de teste la ei pe site, teste care le arata ce culori sa foloseasca si cum sa pozitioneze elementele in pagina? Faptul ca inteleg psihologia clientului online si FAC CEVA IN DIRECTIA ASTA este cu siguranta una din cheile succesului lor.
Concret, ce poti face? Pentru a-ti intelege clientul, ai nevoie sa il lasi sa vorbeasca. Daca ai o lista de e-mailuri cu clienti existenti, trimite-le un e-mail in masa in care sa ii intrebi ce parere au de site. Un alt lucru pe care il poti face este sa intri pe bloguri si forumuri pentru a vedea care sunt lucrurile de care potentialii tai clienti se plang.
Partea a doua este sa implementezi lucruri pe site care sa mareasca increderea lor in el.
Un blog e o modaltiate excelenta de a castiga puncte la capitolul incredere. Apoi, ofera-le pagini de produs detaliate, in care sa se vada toate specificatiile tehnice ale produsului. Pune-le la dispozitie poze clare cu produsul, pentru a nu fi nevoiti sa intre pe alt site sa il vada mai bine. Nu in ultimul rand, fa „split tests” cat de des, exact ca cei de la Amazon, pentru a ajunge la o varianta de site care sa iti aduca profituri maxime.
Ovidiu Lazar are peste 5 ani experienta in blogging. Din momentul in care a lansat la apa prima sa carte online, marketingul pe Internet a devenit pasiunea sa, ajungand sa lucreze si sa colaboreze cu companii mari la nivel mondial. Acum, Ovidiu se ocupa exclusiv de proiectele sale in online, avand bloguri atat in limba romana, cat si in engleza.
PSIHOLOGIE.RO va recomanda cartea “Cum sa cumperi sanatos“, de April Lane Benson.
Toata lumea vorbeste despre bani, e ingrijorata in legatura cu banii, se intristeaza daca nu are bani, e fericita daca are bani. Insa, ce face lumea cu banii? Nu cumva ii cheltuie adesea pe lucruri derizorii, pe nimicuri, pe obiecte care nu vor fi folosite niciodata?